Het lijdt geen twijfel dat technologie veel gemak en gemak in de moderne wereld heeft gebracht. Zozeer zelfs dat onmiddellijke verwachtingen de norm zijn geworden voor zowat alles wat online afgehandeld wordt.

Maar als het gaat om het runnen van een bedrijf of om klantenondersteuning, mag het gemak van de technologie nooit een excuus zijn om het minimale te doen. Om echt op te vallen bij klanten, moet je een stapje verder gaan.

Nu wil dat niet zeggen dat je de dingen op de moeilijke manier moet doen (we zouden je nooit aanmoedigen om dat te doen), maar beknibbelen op kwaliteit kan een fatale fout zijn. Als je bijvoorbeeld live chat ondersteuning gaat aanbieden, is het van cruciaal belang dat je ondersteunende chat niet alleen goed werkt, maar dat hij ook succesvol en effectief is.

Hoe ziet echt uitzonderlijke klantendienst eruit? Pak je vergrootglas, en laten we geweldige klantendienst op het werk onderzoeken.

Verder gaan dan je neus lang is voor je klanten
Er zijn tonnen manieren waarop je je klanten kunt laten zien dat je altijd achter hen staat. Je beste beentje voor zetten is altijd een slim idee, of het nu gaat om hen te belonen omdat ze een fout in hun site onder je aandacht brengen of hen extra middelen aan te reiken waarmee ze hun vaardigheden of kennis over je product kunnen vergroten.

Enkele voorbeelden hiervan in de echte wereld:

  • Een credit card maatschappij die haar klanten waarschuwt voor mogelijk frauduleuze kosten
  • Een website hosting dienst die klanten extra bronnen ter beschikking stelt om te bekijken nadat ze een chat met live support beëindigd hebben.

Tijdig zijn, respectvol, en empathisch
Je klantendienstteam is de directe lijn tussen je bedrijf en je klanten. Je team heeft interactie met echte mensen en helpt hen hun problemen en zorgen op te lossen. Daarom is het absoluut noodzakelijk dat je alle klanten (ja, ook de snauwerige of moeilijke) met respect en empathie behandelt.

Maar het is niet genoeg om alleen maar vriendelijk en begripvol te zijn – je moet ook op tijd zijn. Volgens een rapport van American Express zou 40% van de klanten willen dat hun problemen sneller werden afgehandeld. Een gestroomlijnd platform voor klantendienst kan dit probleem helpen oplossen en de tijd tussen support tickets en antwoorden verkorten. Plus, je zult geen dubbele inspanningen doen, wat een verspilling is van zowel de tijd van je team als van je klant.

Klanten het gevoel geven dat ze gesteund, gehoord en belangrijk zijn
Uitstekende klantendienst betekent dat je klanten goed behandelt en hun problemen snel aanpakt. Het betekent ook hen het gevoel geven dat ze door je bedrijf gezien worden.

Elk ticket is een kans om een klant zich belangrijk te laten voelen. Gebruik taal als: “Het spijt ons dat u dit overkomen is. We willen het goed maken.” en, “We willen ervoor zorgen dat je de beste ervaring met ons hebt. Laten we samen een oplossing bedenken.” Zinnen als deze laten klanten zien dat je hen hoort en de situatie oprecht wilt verbeteren.

Ben je op zoek naar een bepaalde klantendienst? Bekijk hieronder een aantal grote klantendiensten die je kunt bereiken: